یک نوع داروی چاقی، کاهش وزن بیماران دیابتی تحت درمان با اینتکرین ها را بیشتر می کند

30 ژوئن 2020 - یک تجزیه و تحلیل اکتشافی نشان داد که داروی چاقی "نالترکسون/ بوپروپیون که بصورت کپسول و به نام  Contrave، (ساخت کمپانی دارویی Orexigen) عرضه می شود برای بیماران چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 که برای دیابت خود تحت درمان با یک داروی اینکرتین هستند و مایل به از دست دادن وزن می باشند، ایمن و مؤثر است.

موضوع قابل توجه در مورد این دارو اینست که افرادی که بسیار زود به این دارو پاسخ دادند یعنی حداقل در 5 هفته ی اول درمان، 5٪ از وزن اولیه خود را از دست داده بودند، پس از تکمیل یک سال درمان با کانتریو، نیز وزن بیشتری را از دست دادند، بطور متوسط 8/8٪ از وزن اولیه ی آنها کاهش یافته بود.

محققان داده های بیش از 1000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را که در فاز سوم دو مطالعه ی قدیمی تر، دو سو کور، کنترل شده با پلاسبو شرکت کرده بودند، را استخراج و بررسی کردند، این مطالعات قبل از عرضه ی مهار کننده های کوترانسپورتر سدیم گلوکز انجام شده بودند.

بیماران یا از داروی مهار کننده ی dipeptidyl peptidase-4 یا از آگونیست گیرنده پپتید- 1 شبه گلوکاگون(GLP-1)  استفاده می کردند و قبل از تجویز کانتریو نیز دارای وزن پایداری بودند. این افراد به مدت 1 سال پیگیری شدند.

پرفسور Wharton، از دانشگاهMcMaster ، این یافته ها را سخنرانی خود در هشتادمین جلسه ی علمی انجمن دیابت آمریکا(ADA) بصورت مجازی، ارائه داد.

وی گفت: اگر بیمار شما مبتلا به دیابت است و در بهترین رژیم آگونیست گیرنده GLP-1 قرار دارد وA1c  و وزن او نیز پایین آمده است، اما هنوز هم تمایل دارد که وزن بیشتری را از دست بدهد، می توانید به رژیم دارویی او، کپسولContrave ، را اضافه کنید تا کاهش وزن بیشتری را تجربه کند. به گفته وی، عوارض جانبی این دارو برای این گروه از بیماران، مشابه با بیمارانی است که تنها تحت درمان با کپسول Contrave بودند.

به همین ترتیب، Contraveرا می توانید به رژیم دارویی فردی که تحت درمان با یک مهار کننده DPP-4، می باشد(مهار کننده های DPP-4 بر وزن فرد تاثیری ندارد)، بمنظور کاهش وزن بیمارانی دارای اضافه وزن هستند یا چاق می باشند، اضافه کنید.

دکتر اسکات كاهان، مدیر مرکز ملی وزن و سلامتی در دانشگاه جورج واشنگتن، كه این مطالعه درگیر نبود، گفت: این نتایج مقدماتی با ارزش هستند و شایسته ی مطالعات بیشتر می باشند. به طور کلی این نتایج مطابق با تحقیقات قبلی در مورد نالترکسون / بوپروپیون برای کاهش وزن، و همچنین برای کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت است. بنابراین شاید تعجب آور نباشد، اما خبر خوب اینست که نالترکسون / بوپروپیون، هنگام استفاده به این روش بی خطر هستند.به طور کلی، کاهش وزن با اینتکرین ها اندک است.

در مجموع ، این مطالعه از افزودن دارویContrave  به آگونیستGLP-1 یا سایر اینکرتینها برای بیماران چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان یک گزینه معقول حمایت می کند.

ایمنی و کارآیی نالترکسون / بوپروپیون به همراه یک Incretin

دکتر Wharton خاطرنشان كرد: 42٪ از بزرگسالان آمریكا در حال حاضر چاق و حدود 13٪ مبتلا به دیابت هستند.علاوه بر اثر کاهش دهندگی قند خون، مهارکننده های DPP-4 و آگونیست های GLP-1 به ترتیب اثری خنثی و مطلوب بر وزن دارند و نالترکسون / بوپروپیون درمانی برای سرکوب اشتها و کاهش میل به غذا است که برای مدیریت وزن مزمن تأیید شده است.

اما ایمنی و اثربخشی افزودن نالترکسون / بوپروپیون برای کاهش وزن به رژیم دارویی بیمارانی که در حال حاضر تحت درمان با اینکرتین ها هستند، مشخص نبود.

برای بررسی این موضوع ، محققان تجزیه و تحلیل گذشته نگری را بر روی داده های مطالعهCOR-DM ، در سال 2007-2009 و مطالعه ی LIGHT، در سال 2012-2015 ، انجام دادند.

همانطور که قبلاً گزارش شد، مطالعه ی LIGHT، که برای ارزیابی نرخ ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد تحت درمان با نالترکسون / بوپروپیون طراحی شده بود، به دلیل فاش شدن نتایج از 25٪ از افرادی که برای ثبت نام برنامه ریزی شده بودند، در ماه مه سال 2015 با اختلاف نظرهایی متوقف شد. کارآزمایی فاز چهارم CONVENE که قرار بود جایگزین مطالعه LIGHT شود، نیز در آوریل 2016 پس از فروش حقوق Contrave به شرکت Orexigen از سوی شرکتTakeda  به پایان رسید.

بیشتر بیمارانی که در مطالعه حاضر شرکت کردند، بیماران دیابتی از مطالعه ی LIGHT بودند.

تعداد کمی از بیماران ازCOR-DM ، وارد مطالعه ی اخیر شدند، البته بیمارانی که تحت درمان با آگونیست های GLP-1 بودند، را حذف کردند.

محققان چهار گروه بیمار را شناسایی کردند:

•         تحت درمان با مهارکننده های DPP-4 و نالترکسون / بوپروپیون: 362 بیمار(345  نفر از مطالعه یLIGHT)

•         تحت درمان با مهار کننده های DPP-4 و دارونما: 329 بیمار(317 نفر ازLIGHT)

•         تحت درمان با آگونیست GLP-1 و نالترکسون / بوپروپیون: 339 بیمار(همه از  LIGHT)

•         تحت درمان با آگونیست GLP-1 و دارونما: 316 بیمار(همه ازLIGHT)

میانگین سنی بیماران 60 سال، میانگین شاخص توده بدنی 38-37 كیلوگرم بر متر مربع، میانگین وزن آنها 105 تا 109 كیلوگرم (231-240 پوند) و میانگین هموگلوبینA1c   آنها بین 7.4 تا 7.5 درصد بود.

نتیجه ی موثر، تغییر درصد در وزن بدن افراد بعد از 1 سال ، نسبت به وزن آنها در شروع تحقیق بود.

پس از 1 سال ، بیماران تحت درمان با مهار کننده DPP-4 و گروه نالترکسون / بوپروپیون ، 5.9 درصد از وزن اولیه خود را از دست داده بودند، و افراد گروه مهار کننده DPP-4 و گروه دارونما 1.5 درصد از وزن خود را از دست داده بودند(P < .0001).

به طور مشابه ، بیماران در گروه آگونیست GLP-1 و نالترکسون / بوپروپیون ، 5.4 درصد از وزن اولیه خود را از دست دادند و افراد گروه آگونیست GLP-1 و گروه دارونما 0.2 درصد از وزن خود را از دست داده بودند(P < .0001).

نتایج در افرادی که در مدت کوتاهی به دارو پاسخ داده بودند و افرادی که دوره ی یک ساله ی درمان با نالترکسون / بوپروپیون  را تکمیل کنکرده بودند، بهتر بود.

تفاوت معنی داری در تغییر وزن بین بیماران دریافت کننده یک مهار کننده DPP-4 یا آگونیست GLP-1 وجود نداشت - اما بیمارانی که تحت درمان با یک آگونیست GLP-1 بودند از قبل وزن از دست داده و از در هنگام ورود به این مطالعه دارای یک وزن پایدار بودند.

اثربخشی و ایمنی نالترکسون / بوپروپیون، در مطالعه ی حاضر مشابه نتایج شرکت کنندگان بدون دیابت بود.

شایع ترین عوارض جانبی منجر به قطع نالترکسون / بوپروپیون ، تهوع (6.6 درصد و 9.4 درصد) و استفراغ و یبوست (هر کدام کمتر از 3٪) بود.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/933181